Реформа містобудування: контроль за забудовою в руках громад

1 рік ago admin 0

Чи достатньо інструментів контролю за забудовою буде в місцевих громадах після ухвалення законопроєкту №5655?

Найближчим часом на голосування у Верховній Раді планують виставити законопроєкт №5655, який пропонує нові правила у сфері містобудування.

Дискусія з приводу багатьох норм цього законопроєкту розгорнулася не лише в суспільстві, а й у колонках ЕП. 

Архітектори  критикують  законопроєкт щодо впливу прав архітекторів та ризиків монополізації ринку. 

Органи місцевої влади — за лобізм великих забудовників та  обмеження прав місцевого самоврядування . Громадські активісти — за  демонстрацію інструментів  для широкого громадського контролю та корупційних ризиків у Мінрегіоні.

ЕП дає можливість висловитися всім учасникам ринку, тож публікуємо відповідь одного з ініціаторів законопроєкту.

Питаннями містобудування мають повноцінно займатися ті, хто використовує управління на місцях. 

Саме тому в центрі реформи містобудування — підвищення ролі органів місцевого самоврядування, підвищення їх повноважень та посилення їхньої відповідальності.

Після ухвалення законопроєкту №5655 у руках місцевої влади будуть усі необхідні інструменти, щоб протидіяти хаотичним забудовам та незаконному будівництву — аж до демонтажу незаконних об’єктів без рішення суду. Це покладе край багатьом типовим проблемам українських міст.

Моніторинг забудови — неможливість, а обов’язок виконавчих органів місцевої ради

Відповідно до законопроєкту, обов’язком виконавчих органів місцевих рад буде здійснюватися постійний та безперервний моніторинг забудови. Наразі в місцевому самоврядуванні вже є повноваження проводити моніторинг. 

Але, по-перше, чинне законодавство не дає конкретних способів для його реалізації. А, по-друге, це виглядає не як обов’язок, а лише як можливість.

Законопроєкт № 5655 змінює це і зобов’язує виконавчі органи місцевих рад моніторингу забудови в громадах на постійній основі. За неналежне здійснення своїх повноважень посадові особи не визначену відповідальність. 

Крім того, змінюються інструменти для моніторингу — вони залишаються цифровими та прозорими. 

Оскільки вся необхідна інформація міститься в Єдиній електронній системі у сфері будівництва (ЄЕССБ), перевірити законність будівництва уповноваженим органам буде дуже просто. 

Також через е-систему фіксувати кроки всіх учасників будівельного процесу. Усі сторони, зокрема виконавчі органи місцевої ради, мають електронні кабінети в е-системі та залишають електронні підписи під рішення та документи.

Зміна засад моніторингу забудови

1. Насамперед місцева влада зобов’язана виявляти об’єкти самочинного будівництва. 

Такі забудовники є відвертими порушниками законодавства, на яке місцева влада не може просто закрити очі. Відповідно до законопроєкту самочинне будівництво має чітко визначені критерії й має відповідати принаймні одному з них: 

  • будівництво без права на виконання робіт; 
  • на ділянці, яка не відведена для цієї мети;
  • з порушенням обмежень, встановлених містобудівною документацією на місцевому рівні;
  • з порушенням гранично допустимої поверховості об’єкта, який відповідно до закону може будуватися без об’єктної документації;
  • із істотними порушеннями проєктної документації міста на забудову (перевищення поверховості, обмежень, передбачених будівельними умовами та обмеженнями тощо).

2. По-друге, під постійний моніторинг підпадають об’єкти з високим рівнем ризику .

Такий перелік формуватиметься за результатами автоматичного програмного аналізу в е-системі будівництва. 

Після того, як система проаналізувала найбільш ризиковані об’єкти, вона випадковим принципом видачиме перелік на перевірку органу місцевого самоврядування. Це мінімізує можливості зловживань та здійснення вибіркових перевірок.

3. Третя категорія об’єктів для моніторингу — щодо яких є повідомлення про порушення фізичних та юридичних осіб.

Отже, місцева влада зобов’язана реагувати на скарги від громадян та проводити відповідні перевірки на об’єктах.

Перевірки при дійсному містобудівному контролі

Виконавчі органи місцевих рад також мають безпосередній контроль за об’єктами самочинного будівництва, а також тими об’єктами, замовник яких обрав їх у якості органу містобудівного контролю. 

Йдеться про проведення перевірок, зокрема і позапланових (за наявністю визначених підстав). 

Під час проведення перевірки маються права на виконання робіт, усі усі ліцензійні та кваліфікаційні сертифікати у підрядників та виконавців, забезпечення виконання замовником авторського та технічного нагляду, відповідність будівельним нормам. 

Також виконавчі органи місцевих рад, як органи містобудівного контролю, перевіряють відповідність вимогам пожежної безпеки, доступності для маломобільних груп населення, встановлення та налагодження всього внутрішнього і зовнішнього інженерного обладнання тощо.

Жорстка протидія незаконним забудовам

Виконавчі органи місцевих рад зобов’язані реагувати на всі порушення. Передбачена найбільш жорстка відповідь на нове будівництво, яке здійснюється без отримання права на виконання будівельних робіт — знесення об’єкта. 

Це припис прямої дії, тобто у визначених випадках орган місцевого самоврядування зможе самостійно прийняти рішення про демонтаж (знесення) самочинно збудованого об’єкта (крім випадків, якщо це може призвести до порушення прав третіх осіб або якщо судом раніше ухвалено рішення про відмову у задоволенні позову про його демонтаж (знесення).

У разі виявлення самочинного демонтажу пам’яток культурної спадщини — вони мають повідомити про це правоохоронні органи та органи охорони культурної спадщини. Серед інших можливих наслідків самочинного будівництва — приведення об’єкта до попереднього стану або його перебудова.

Збільшення повноважень місцевої влади є логічним та послідовним кроком, зокрема й у контексті децентралізації. Можливо, такі зміни будуть до вподоби не всім представникам місцевої влади, адже вони збільшують поле їхньої юридичної та політичної відповідальності. 

Адже для посадових осіб передбачені санкції за невиконання своїх обов’язків, водночас у них не буде можливості виправдовувати бездіяльність браком важелів впливу.

Протестуйте, ці зміни працюватимуть на користь жителів громад. У них з’являється можливість обирати на місцевих виборах тих представників, які краще зможуть реалізувати своє повноваження у сфері містобудування. 

Це демократичний інструмент для комфортних міст та ефективної відбудови України після перемоги.

Джерело @
Економічна правда