До мовного омбудсмена надійшло 2 177 звернень громадян

2 роки ago admin 0

За 9 місяців 2022 року Секретаріатом Уповноваженого зареєстровано 2 177 звернень громадян. Найбільш проблемним питанням у зверненнях залишається мова інтернет-представництв суб’єктів, що обслуговують громадян – 34,5%; обслуговування безпосередньо (офлайн), інформація про товари та послуги – 10,6 %. За статистикою щодо порушень лідирує Київ, за ним – Харківська та Одеська області, – повідомляє Тарас Кремінь – Уповноважений із захисту державної мови .

‼️До Секретаріату Уповноваженого із захисту державної мови продовжують надходити звернення громадян щодо порушень 30 статті Закону України “Про забезпечення функціонування української мови як державної”, яка регламентує використання державної мови у сфері обслуговування споживачів.

Близько 45% звернень громадян, що надходили до Уповноваженого протягом 2022 року, стосувалися порушень статті 30 Закону.

Впродовж року проводилася робота в рамках 89 заходів державного контролю за застосуванням державної мови суб’єктами господарювання, які здійснюють обслуговування громадян (переважна більшість – це здійснення обслуговування та надання інформації про товари (послуги) через інтернет-магазини недержавною мовою).

У половині випадків суб’єкти господарювання усувають порушення до завершення державного контролю, щодо інших – застосовується санкція у вигляді попередження з вимогою усунути порушення протягом 30-ти днів. У випадку повторного порушення протягом року щодо таких суб’єктів відповідно до статті 57 Закону накладатиметься штраф у розмірі від 5100 до 6800 грн.

У зв’язку з цим, нагадуємо, що 30 стаття, відповідно до якої обслуговування споживачів здійснюється державною мовою, почала діяти 16 січня 2021 року.

А це означає, що:

✔Підприємства, установи та організації всіх форм власності, фізичні особи – підприємці, інші суб’єкти господарювання мають здійснювати обслуговування та надавати інформацію про товари і послуги, зокрема через інтернет-магазини та інтернет-каталоги, українською. Інформація державною мовою може дублюватися іншими мовами.

✔Усі виробники та продавці зобов’язані надавати споживачам інформацію про свої товари, роботи чи послуги державною мовою.

✔У разі якщо крім державної інформація про товари та послуги надається також іншими мовами, обсяг інформації про товари та послуги державною мовою не може бути меншими за обов’язковий обсяг інформації згідно з вимогами, встановленими Законом України “Про захист прав споживачів”.

Вимога щодо обслуговування державною мовою стосується не лише сфери торгівлі. Йдеться також про освітні послуги (у т.ч. гуртки і секції), медичне обслуговування, соціальні послуги тощо. Варто зазначити, що відповідно до Закону, на прохання клієнта його персональне обслуговування може здійснюватися також іншою мовою, прийнятною для сторін.

💬“В умовах воєнного стану мовний Закон є ключовим, відповідно і ступінь дотримання його норм повинен бути максимально високим. Захищати право громадян вільно спілкуватись і отримувати інформацію та послуги українською мовою в усіх сферах суспільного життя на всій території України – наше головне завдання”, – зазначив Тарас Кремінь.

За словами Уповноваженого, переважна більшість суб’єктів господарювання після отримання звернення від Секретаріату, у 30 денний термін, як того вимагає Закон, вживають заходи для усунення порушень.

💬“По більшості випадків ми досягли того, що порушення були усунуті, а діяльність тих чи інших суб’єктів господарювання приведена у відповідність до мовного Закону. Тож попри те, що ми все ще продовжуємо фіксувати порушення, української, зокрема і у сфері обслуговування, стає дедалі більше”, – наголосив Тарас Кремінь.