Мінфін затвердив нові критерії ризиків для фінмоніторингу

1 рік ago admin 0

Наказом Мінфіну від 28.12.2022 №465 затверджено Критерії ризиків легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансування тероризму та фінансування розповсюдження зброї масового знищення. Документ зареєстровано в Мін’юсті 09.02.2023 та набуде чинності з дня офіційного опублікування.

Суб’єкти первинного фінансового моніторингу (СПФМ) мають розробити власні критерії ризиків з урахуванням визначених розділами II – IV критеріїв, тобто:

  • ризику за типом клієнта

  • ризиків, пов’язаних з географічним розташуванням держави проживання (перебування, реєстрації) клієнта або установи, через яку він здійснює передачу (отримання) активів

  • ризику за типом (видом) послуги (продукту) та за способом (каналом) надання чи отримання послуги (продукту).

Зокрема, СПФМ мають враховувати такі значення критеріїв ризику за типом клієнта:

1) клієнт є фізичною особою, яка є політично значущою особою, членом її сім’ї або особою, пов’язаною з політично значущою особою (PEP), або іншою особою, КБВ якої є PEP, та приховує особистість, має певну поведінку, стосовно якої наявна інформація, що пов’язана з певними діловими відносинами або операціями та ін.

2) клієнт здійснює діяльність у сфері, якій властиві такі ризики:

  • виробництво та/або торгівля зброєю, боєприпасами, військовою технікою та військовими машинами (її частинами), діяльність у військово-промисловому комплексі;

  • діяльність у сфері публічних закупівель;

  • будівництво та великі інфраструктурні проекти;

  • діяльність з охорони здоров’я людини;

  • гірничо-видобувна діяльність;

  • діяльність у сфері організації та проведення азартних ігор;

  • торгівля нерухомістю, предметами розкоші, антикваріатом, творами мистецтва, дорогоцінними металами та камінням і виробами з них;

  • діяльність, пов’язана з віртуальними активами;

  • діяльність неприбуткових організацій (крім об’єднань співвласників багатоквартирних будинків) (далі – НПО), в тому числі благодійна діяльність, діяльність релігійних організацій, політичних партій, з такими ознаками;

3) клієнт здійснює діяльність (належить до сектору), яка характеризується високим ризиком корупції;

4) клієнт використовує посередників, фінансові установи або інших спеціально визначених СПФМ, які не контролюються належним чином компетентними органами;

5) клієнт є новоствореним суб’єктом господарювання (період його діяльності з дати державної реєстрації є меншим ніж півроку);

6) клієнт, у якого структура власності чи організаційна структура управління є такими, що ускладнюють своєчасне визначення КБВ, та/або клієнт намагається приховати мету та характер своєї діяльності;

7) наявна інформація про клієнта дає підстави підозрювати, що клієнт є фіктивною компанією або в структурі власності клієнта присутня фіктивна компанія, що унеможливлює визначення реального КБВ;

8) клієнт не має (у власності або користуванні) виробничих потужностей / торговельно-складських приміщень, інших активів, необхідних для ведення задекларованої господарської діяльності;

9) клієнт веде бізнес у сфері надання послуг, разом з тим має незначні витрати на персонал чи підрядників або зовсім не має таких витрат, водночас повідомив про дохід, який є незіставним з доходом, який могли б отримати власники подібного бізнесу;

10) клієнт має значний обсяг активів (у власності або користуванні) для ведення господарської діяльності: значні виробничі потужності / торговельно-складські приміщення, інші активи, водночас повідомив про дохід, який є значно меншим ніж дохід, який могли б отримати власники подібного бізнесу, або про відсутність доходів;

11) кількість працівників, що працюють за цивільно-правовими угодами клієнта, не відповідає виду та обсягам задекларованої господарської діяльності;

12) бухгалтерські дані клієнта фіксують або наявна інформація про клієнта стосовно отримання клієнтом коштів у час або терміни, які є нелогічними для ведення задекларованої господарської діяльності;

13) бухгалтерські дані клієнта фіксують або наявна інформація про клієнта стосовно отримання позик від контрагентів, разом з тим відсутня інформація щодо повернення позик або планів клієнта стосовно їх повернення;

14) у клієнта відсутні необхідні бухгалтерські записи щодо здійсненої господарської діяльності (реалізації продукції, отриманої виручки);

15) клієнт використовує такі засоби розрахунків: вексель, бартер, відступлення прав вимоги, залік взаємної заборгованості;

16) клієнт здійснює діяльність без отримання доходів або вони формуються переважно за рахунок непрофільних (неосновних) видів діяльності;

17) результат руху грошових коштів від операційної діяльності має від’ємне значення протягом останніх кількох років та/або бізнес фінансується переважно за рахунок фінансової допомоги;

18) наявна інформація, що клієнт не дотримується вимог законодавства щодо подання звітності до податкового органу / органу статистики;

19) бухгалтерські дані клієнта фіксують або наявна інформація про клієнта щодо проведення фінансових операцій (здійснення клієнтом діяльності), що є складними, незвично великими або непритаманними для його діяльності, або не відповідають фінансовому стану клієнта (або соціальному статусу фізичної особи);

20) клієнт володіє або розпоряджається статками (багатством), джерела та історію походження яких неможливо підтвердити на підставі офіційних документів або їх копій, засвідчених в установленому порядку;

21) існує ризик, що джерела коштів клієнта мають незаконне походження;

22) клієнт вимагає надання послуг або проведення чи завершення фінансових операцій у надзвичайно стислі або прискорені терміни без розумних пояснень для цього, що ускладнить або не дасть можливість провести належну перевірку/оцінку ризику;

23) невідповідність інформації про доходи, яку надав клієнт, інформації, отриманій з інших джерел (наприклад, декларації, опубліковані офіційні дані про розмір доходів);

24) клієнт змінює платіжні умови для фінансової операції без обґрунтування або з підозрілим обґрунтуванням (наприклад, вносяться зміни, що дозволяють сплачувати кошти третій стороні);

25) клієнт без належного обґрунтування чи пояснення наполягає на здійсненні фінансової операції виключно або переважно за допомогою використання віртуальних активів, зокрема з метою збереження її анонімності;

26) клієнт пропонує надзвичайно високий рівень оплати за послуги СПФМ, які зазвичай не вартують такої плати та є більшими за ринкову ціну таких послуг (крім добросовісних домовленостей в угодах з клієнтом щодо отримання СПФМ значної премії за успішне надання послуг);

27) клієнт володіє незвично великими активами або здійснює надзвичайно великі операції порівняно з тим, що обґрунтовано можна очікувати від такого клієнта;

28) клієнт неохоче надає СПФМ відповідну інформацію та/або документи або СПФМ мають обґрунтовані підстави підозрювати, що надана інформація є недостовірною або недостатньою, документи є підробленими;

29) клієнт надає повноваження великій кількості осіб підписувати документи без достатніх обґрунтувань або комерційних підстав;

30) клієнт почав здійснювати активну фінансово-господарську діяльність після тривалого періоду бездіяльності;

31) адреса місцезнаходження клієнта є адресою масової реєстрації (за винятком адрес розміщення бізнес-центрів) або місцезнаходженням клієнта є вигадана адреса; постійно змінює місцезнаходження (місце проживання); місцезнаходженням клієнта є квартира (кімната) за адресою, що є місцезнаходженням іншої юридичної особи; наявні факти неодноразової зміни КБВ та/або керівника клієнта та ін.

32) клієнт має негативні репутаційні ознаки;

33) наявна інформація про клієнта дає підстави підозрювати, що клієнт може бути пов’язаним з Російською Федерацією та/або Республікою Білорусь;

34) клієнт має підозрілу поведінку;

35) клієнт є гравцем в азартних іграх та/або учасником у державній лотереї;

36) стосовно клієнта наявна інформація про переказ коштів за кордон за відсутності зовнішньоекономічного договору (контракту), зокрема надання та повернення інвестицій; регулярне одержання/надання/повернення фінансової допомоги, позик, кредитів та інших запозичень та ін.

Джерело @
Ліга:Закон