Закарпатський історик роз’яснив, чому московити чинять воєнні злочини і чим пояснюється їх жорстокість
2 роки ago admin 0
Пропонуємо вашій увазі погляд Володимира Гуцула – кандидата історичних наук, зброєзнавця, фахівця з військової історії ранньомодерної України на такі запитання: “Чому московити чинять воєнні злочини? Чим пояснюється їх жорстокість?”
Текст подаємо в оригіналі, попереджаємо про присутню ненормативну лексику.
Чому московити чинять воєнні злочини? Чим пояснюється їх жорстокість?
Всяке явище має свої конкретні причини і своє історичне коріння.
Причини конкретні – пушкіністькє зверьйо, пижжене буквально з колиски, просто не може себе вести інакше. Такі наслідки дають тоталітарні суспільні практики (швабра у сраці) помножені на кримінальну культуру (АУЕ від Балтики до Тихого океану).
А от коріння куди цікавіші. Терор і геноцид як тактичні концепції – це риса середньовічної степової війни між кочовиками. Вони конкурували не стільки за матеріальні чи статусні блага, скільки за екологічні ніші, тому чим менше претендентів тобто ротів на одне і теж пасовисько чи озеро тим краще. Саме тому в азійському степу вчорашні союзники і брати по зброї в момент стають запеклими ворогами. Переможене плем’я просто вбивають, а поневолюють хіба тоді коли ресурс дозволяє. В Таємній історії монголів все дуже яскраво описано.
Оскільки в добу Середньовіччя війна одночасно була і політикою і культурою, то саме із степової війни випливає і основний документ, який кшталтував монгольський світ і способи його експансії – Яса Чінгісхана. А на фундаменті Орди постала Московія, це доведена річ. Наведу для наглядності пункт 21 із Яси – «народ Чингісхана повинен на початку кожного року приводити своїх дочок до хана, аби той вибрав для себе і своїх синів». Кожного року.
Русь-Україна це частина Західного світу, з цим теж усе ясно. Західний світ завдячує і своєю формою і змістом іншому документу – Великій хартії вольностей. Акушером якої був Вільям Маршал, кращий рицар всіх часів. До, речі, Маршал і Чингісхан – сучасники, колеги, жили в другій половині ХІІ – першій третині ХІІІ ст. Ці двоє – воєнні люди, які піднялися з нижчих щаблів своїх мілітарних спільнот. Вони були головними промоторами законів, котрі фактично створювали нові політичні та культурні реальності. Кожен свою. Обидвом присвячені апологетичні тексти, революційні для «народних» літератур. Довго писати, краще прочитайте підряд Таємну історію монголів і Історію Вільяма Маршала. Відчуйте різницю. Тексти писалися майже синхронно.
Одним словом, якщо усвідомити, що у всякому пушкіністі сидить зек і чингісханів невільник, то суду всьо ясно. До речі, і домовлятися там немає з ким і про що. Адже Яса забороняє творити мир з монархами та народами які не виявили покірності (про покірність дивись пункт 21).
Джерело: сторінка Володимир Гуцул у Фейсбук